Hoe je met de juiste visuele indruk je bezoekers niet in verwarring, maar in vervoering brengt!

De kracht van beelden en kleuren in je bedrijf

Bedrijven onderschatten vaak de invloed en de kracht van kleuren en beelden op de hoeveelheid klanten die zij aantrekken. De keuze voor kleuren en beelden die je voor je bedrijf maakt zijn bepalend voor het gevoel dat je wilt oproepen bij je (potentiële) klant.

Wil je de kracht van kleuren en beelden inzetten voor je bedrijf?  Lees dan verder, want ik laat je in dit blog zien waar je op moet letten en hoe je bepaalde technieken kunt toepassen.

De invloed van kleuren in je bedrijf op je (potentiële) klant

Wanneer je bij een bedrijf binnenkomt en je staat voor de receptie, let dan eens op of je meteen ziet wat ze doen of wie ze zijn. Waar zie je dat aan? En welk gevoel geeft het interieur jou? Laat het zien waar ze voor staan en welke boodschap ze jou willen meegeven?

Het effect van kleuren op je klanten

Het is de kracht van non-verbale communicatie. Het interieur van je bedrijf, beeldgebruik en entree moet in lijn zijn met alles wat je doet als onderneming. Daarbij zijn kleurgebruik en beeld essentieel.    

Je bezoeker zal door middel van beeld en indrukken een (onbewust) oordeel vormen voordat hij of zij kennis heeft genomen van de inhoud.

Wetenschappelijke studies tonen aan dat een beeld meer zegt dan duizend woorden. Wist je bijvoorbeeld dat een beeld maar liefst zeshonderd duizend keer sneller wordt verwerkt door de hersenen dan tekst? Nu je dit weet, snap je dat een visuele boodschap of indruk dan ook veel sneller binnen komt bij je bezoeker. Daarnaast blijft de indruk van kleur en het beeld langer bij een mens in de herinnering.

Foto op lockers - gebruik van kleuren in je bedrijf

De beelden en kleuren in je bedrijf maken het verschil

De indruk van kleur en beeld blijft dus langer bij een mens hangen. En daar zit voor jou als ondernemer de kans om het verschil te maken ten opzichte van je concurrentie. Onbewust legt je bezoeker een verband tussen zijn bezoek aan je bedrijf in combinatie met de visuele indruk die je bedrijf heeft achtergelaten.

Denk bijvoorbeeld aan de wanden van toiletten van een benzinestation geheel bedekt met kleurenfoto’s. Of het KLM vliegtuig geheel in delfts blauw geprint. Dat maakt wel indruk!

Het gebruik van ongepaste kleuren in een bedrijf

Hoe zou je reageren als je bij een bruidsjurken zaak overwegend zwart ziet?
Verwacht je vrolijke kleuren bij een begrafenisonderneming?

Er zijn steeds meer voorbeelden van juist het tegenovergestelde van ons verwachtingspatroon, maar dat is dan een bewuste keuze om je bedrijf te onderscheiden. Voor jouw bedrijf is van belang dat alle beelden en het kleurgebruik kloppen in het totale verhaal. Kleuren roepen emoties op en sluiten aan in de verwachting welke de bezoeker al van te voren heeft bedacht.

Vaak bestaan ondernemingen of instellingen al langer voordat men hier echt aandacht aan geeft. Dan groeien de inrichting, kleurgebruik en uitstraling mee op het moment van een verandering of uitbreiding. Het gevolg daarvan is dat de identiteit en huisstijl niet consequent worden doorgevoerd. Dat is zonde, want de bezoeker kan in verwarring raken door de verschillende indrukken die hij of zij (onbewust) als signalen krijgt.

Waarom een goede maaltijd je hierbij kan helpen

Zelf ben ik, vanaf mijn horecaopleiding, een aantal jaren als kok werkzaam geweest en op mijn 23ste werd ik sous chef. En nog altijd is een goede maaltijd en het harde werken in een team waar je op elkaar bent ingespeeld, mijn referentiekader in het leven en mijn bedrijf. Iedere dag werk je vanuit je voorbereidingen toe naar een hoogtepunt, om je gasten een optimale beleving te kunnen bezorgen.  

Het voorgerecht en nagerecht zijn vaak de gangen die als eerste worden genoemd bij het delen van je ervaring aan ander.  Let maar eens op, de volgende keer als je uitgebreid uit eten bent geweest. Het hoofdgerecht vertel je met het belangrijkste ingrediënt en wat zat er ook al weer bij als garnituur of bijgerecht?

Maar het nagerecht gaf toch wel het wow effect! Let op! Ieder ingrediënt heeft zijn aandacht en liefde nodig om de totaalbeleving optimaal te maken. Juist het gebruik van kleuren en beeld geeft bij je bezoeker of gast een onbewuste signaal en roept emoties op. Wees dus selectief en bewust van je keuzes daarin.

Hoe pas je beeld en kleur toe in je bedrijf? 

Tip 1 Loop eens bij je eigen bedrijf naar binnen

Loop eens met je collega bij je eigen bedrijf naar binnen of nodig iemand uit die nog niet eerder op bezoek is geweest.
Stel jezelf hierbij de volgende vragen:

  • Wat zie je?
  • Wat springt meteen in het oog?
  • Is de routing duidelijk / logisch?
receptie - gebruik van kleuren in je bedrijf

Tip 2 Klopt de huisstijl met de kleur in je bedrijf?

Kleurgebruik is essentieel bij je boodschap en uitstraling. Kleuren roepen emoties op. Kleuren kunnen onbewuste signalen overbrengen aan onze hersenen.

Vraag je eens af of de kleuren kloppen en consequent zijn bij iedere uiting, tot in detail, met je huisstijl?
Heb je de juiste kleuren gebruikt om je non-verbale boodschap aan je bezoeker te geven?

Tip 3 Creëer een wow effect op een wand of plek met een pakkend beeld.

Wat voor onderneming of instelling je ook hebt, er komt een moment dat klanten of bezoekers bij je binnenkomen. Bij het ene bedrijf sta je in een halletje, waar ook meteen de garderobe en de toiletten zijn en bij een ander bedrijf kom je in een grote hal met een receptiebalie.

Los van de ruimte waar ze binnenkomen, wordt het eerste contact daarna gemaakt met een medewerker. Het eerste contact met een medewerker is zoals de start van een voorgerecht bij een diner. Je neemt deze ervaring mee naar huis en bij het vertellen aan andere over je bezoek. Loop deze procedure eens na en weet dat je zelf de beste graadmeter bent.

Hoe wil jij ontvangen worden en wat geeft jou een goed gevoel? Je kunt dit al met kleine dingen bereiken.
Denk aan:

  • Het gebruik van de naam van je bezoeker.
  • Gastvrije ontvangst door een positieve uitstraling.
  • Het aanbieden van wat te drinken tijdens het wachten.
  • Kleurgebruik bij (bedrijfs)kleding bij de gastheer of -vrouw.
  • Een opgeruimde en schone ontvangstruimte.

Creëer een wow effect op een wand of plek met een pakkend beeld.

Tip 4 Alle zintuigen doe mee

Indien de ruimte dit toelaat in je onderneming, kies dan voor een wachtruimte in plaats van een zitje in de hal.  Zo krijgt de gast niet de telefoongesprekken en het onderlinge contact mee tussen de medewerkers. Vaak worden hier signalen in afgegeven die, onbewust, niet wenselijk zijn om gasten mee te geven.

Een extra voordeel van een aparte ruimte is dat je deze geheel in de stijl van de onderneming kan inrichten. Denk eraan dat alle zintuigen meedoen met de (on)bewuste beleving van je gast.  Zo kun je bijvoorbeeld denken aan:

  • Informatie materialen.
  • Magazines die bij de onderneming passen.
  • Kleurgebruik.
  • Showroommaterialen vanuit de productie.
  • Beeld waarin de sfeer van de onderneming wordt weergeven.
  • Achtergrond muziek.

Vertaal je bedrijf in kleur, uitstraling en communicatie! 

Wees je daarbij bewuster van je onderscheidende elementen.

Bovenstaande  tips zorgen er voor dat je de gast of bezoeker kunt te verleiden, door bewuster elementen in je bedrijf slim toe te voegen. Vertaal je onderneming in kleur, uitstraling en communicatie. Dit gaat dus verder dan een advertentie of reclame aan de wand te plakken. En is meer dan alleen passende bedrijfskleding, functionele bewegwijzering en teksten.

Fotowand in restaurant - gebruik van kleuren in je bedrijf

Hoe beeld en kleur in je bedrijf bij je marketingmix horen

Beeld en uitstraling horen bij je marketingmix, de combinatie van instrumenten die een organisatie kan gebruiken voor het invullen van haar marketingstrategie. Daar zijn mooie voorbeelden van zoals Hotel Villa Ruimzicht in Doetinchem waarbij het interieur bij de opening alle landelijke en vakbladen haalden. Ook de hotels en restaurants van Van der Valk hebben een aantal jaren een metamorfose ondergaan waar iedereen als bezoeker over praat.

Natuurlijk hoort je dienst en/ of product daarbij natuurlijk optimaal te zijn.  Dat is ook vaak een argument om niet hier mee bezig te zijn. Het gaat uiteindelijk toch om de kwaliteit van het product of je dienst hoor je vaak zeggen. Dat klopt en zal in volgorde het belangrijkste zijn.

Een mooi restaurant met slecht eten gaat het niet overleven. Maar een restaurant met voortreffelijk eten en een wow uitstraling en enthousiaste medewerkers onderscheidt zich nog meer van de concurrentie.  En in de uitvoering kun je met een paar aandachtspunten al vrij snel een goede start maken. 

Hulp nodig bij het kiezen van kleuren in je bedrijf?

Bel mij voor een gratis advies!

Martin Groenewege

“Een beeld zegt meer dan 1000 woorden” Deze zin gebruik ik vaak in presentaties of een gesprek. Voor mij is dat namelijk ook echt zo. Beeld kan emotie overbrengen, een heel verhaal vertellen in een enkel plaatje. Beeld heeft mij altijd gefascineerd en is een sterk instrument voor marketing. Ruim 15 jaar geleden heb ik mij gericht op interieur en print en al snel besefte ik dat ik hierin echt alle aspecten van mezelf in kwijt kon. Op het moment dat meerdere ruimtes ingericht worden vanuit de bedrijfsfilosofie kunnen een aantal goed gekozen beelden zorgen dat je gast of bezoeker zich verbonden voelt met je onderneming. Dat moment, het creëren van een verbinding met goed gekozen beelden in een ruimte, dat is waar ik het voor doe. Al in mijn vroege carrière in de grafische wereld, zag ik de kracht van beeld. Beeld is subtiel, maar zet altijd iets in werking. Ik blijf daarin onderzoeken en kijken wat beeld en kleur voor je interieur kunnen betekenen. Als ik ergens binnen kom, kijk ik altijd naar de eerste indruk die een bedrijf oproept. Hoe gastvrij is het ontvangst, krijg ik meteen een goed beeld wat dit bedrijf voor mij kan betekenen? Zijn de beelden passend bij wat dit bedrijf uit wil stralen? Dagelijks zie ik de voorbeelden uit de praktijk en hoor ik de enthousiaste reacties. Het werkt meetbaar: meer en terug kerende bezoekers en gasten in je bedrijf. Benieuwd hoe dit ook bij jouw in het bedrijf kan werken? Ik kom het graag uitleggen.

Martin groenewege

Verras je gasten en creëer een onvergetelijke beleving