Hoe je van een kale muur een fotowand beleving maakt

Wist je dat beeld ruim zeshonderdduizend keer sneller wordt opgenomen in de hersenen dan tekst? Daarom is beeld zo belangrijk in je marketing en de look & feel in je onderneming.

Fotobehang is hier een belangrijke factor in. Als je het goed doet, zorgt dit voor een onvergetelijke beleving in je interieur.
Bij een mooi fotobehang komt meer kijken dan alleen een mooi of leuk plaatje uitkiezen.

Hoe je het meteen goed kunt doen? Daar ga ik je bij helpen in dit blog.

Kwaliteit foto voor fotobehang bij een zwembad

Hoe kom je aan de juiste kwaliteit foto voor je fotobehang? 

Zoals je of bovenstaande foto kunt zien, zorgt een goede kwaliteit foto voor je fotobehang voor een onvergetelijke beleving in je interieur. Deze beleving noemen we ook wel de zogenaamde wow effect of eyecatcher.

Natuurlijk is het ook mogelijk om het fotobehang minder dominant aanwezig te laten zijn, wanneer het beeld op een natuurlijke manier samenkomt in het geheel.

Waar komt de foto voor het fotobehang het beste tot zijn recht?

Onze ogen zijn met betrekking tot beeld en kleur rechts georiënteerd.  Dat is één van de redenen waarom de adverteerder in vakbladen graag op de rechterpagina wil staan. Dat is dus tevens de pagina waar juist de redacteur zijn teksten wil opschrijven.

De juiste kwaliteit foto voor fotobehang in een druk interieur

In een druk interieur met veel prikkels zal een pakkende fotowand op een plek al voldoende zijn om de aandacht te trekken. Het is dan zaak om de afbeelding rust en duidelijkheid uit te laten stralen. Ook een zwart-wit foto kan dan een goed idee zijn.

Details van de foto

Zorg dat de details op de foto goed zichtbaar zijn, om zo je boodschap zo krachtig mogelijk over te brengen. Let op welk beeld jouw boodschap overbrengt. Het beeld moet de juiste emotie oproepen bij je bezoeker. Een bedrijf wat zich specialiseert in het faciliteren van diensten en zich wil onderscheiden van de andere zal met een detailfoto van een handeling de juiste emotie oproepen.

Een bedrijf welke veel reizen organiseert zal een bijzondere omgeving met enthousiaste mensen in beeld kunnen brengen om de juiste emotie op te roepen bij de klant. 

De inrichting rond het fotobehang

Ook de inrichting, zoals het meubilair wat er voor of omheen komt te staan is van belang. Een echte eyecatcher is natuurlijk een vrije wand die bij binnenkomst meteen zichtbaar is of in de directe omgeving waar de bezoeker wordt ontvangen. Beter een goede grote foto in een ruimte, dan meerdere, minder sterke, kleine foto’s aan de wand.

Verleid de bezoeker op die plek waar hij of zij van nature uit naar toe getrokken wordt.

De meeste gemaakte fout bij het kiezen van een foto voor je fotobehang 

De fout die het meeste gemaakt wordt bij het uitkiezen van de foto, is dat men geen rekening houdt of deze (in vaktermen) landscape of portrait moet zijn. Landscape zijn zogenaamde liggende foto’s, dus breder dan hoog en portrait zijn staande foto’s dus, hoger dan breed. 

Natuurlijk kun je foto’s bijsnijden maar daar loop je al snel tegen beperkingen aan. De vuistregel is dat de foto niet uit zijn verband gehaald mag worden in zijn verhouding. Dus de oorspronkelijke verhouding is het uitgangspunt. In de praktijk zijn de meeste foto’s als bestand op je computer of telefoon in het formaat 30x45 of andersom. Bij iedere fotowand moet het originele bestand dus worden vergroot of opgeblazen tot het gewenst formaat van de wand. Vaak blijkt dan dat je deze ook nog moet bijsnijden tot het juiste formaat. Hou er dus rekening mee dat aan de zij- en onderkanten beeld kan wegvallen. De beste foto’s zijn dan ook afbeeldingen waarbij het onderwerp nog voldoende ruimte om zich heen heeft, wat eventueel kan vervallen.

De grootte van de foto versus de kwaliteit van de foto voor je fotobehang

Hoe groter de foto gemaakt moet worden, hoe belangrijker de kwaliteit van de basisfoto is. In het klein kan het een prachtige foto zijn, maar bij een vergroting kan iedere beweging bij het fotograferen een oneffenheid of onscherpte met zich meebrengen. Dat wil je natuurlijk niet. Is de basisfoto niet geschikt, gebruik dan een ander beeld. Moet de foto nog worden genomen, gebruik dan altijd een statief bij de opname om beweging te voorkomen. 

Bij vergrotingen wordt alles groter in verhouding. Dat lijkt logisch, maar vaak genoeg vergist men zich in de praktijk in het resultaat daarvan. Een blaadje aan de boom kan dan opeens een blad worden van 20 cm. Is dat wat je wil? Denk er aan dat wat in de basisfoto haast niet zichtbaar is, een storend element kan worden na uitvergroting. Het gaat dus niet alleen om hoeveel MB’s het bestand heeft, maar veel meer dan dat. Een bestand met minder MB, maar zeer scherp genomen is, zal bruikbaarder zijn dan een groot bewogen onscherp bestand.

De juiste foto op de ideale plaats

Bepaal eerst de plaats waar je, door middel van een afbeelding, je non-verbale boodschap duidelijk wil maken. Je wilt dat de afbeelding een bepaalde sfeer en emotie oproept bij de medewerkers en bezoekers. Welke dat is, wordt bepaald door je bedrijfsvoering. Ga hierbij niet over een nacht ijs. Het gaat hierbij dus niet alleen over het juiste kleurgebruik wat past bij je interieur en huisstijl. Het ideale plaatje is een combinatie van dit alles. Is het doelmatig zakelijk of mag het een passende sfeer oproepen zonder gedetailleerd te zijn?

Denk goed na over wat je met de foto wilt bereiken.

Enkele vragen die je jezelf hierbij kunt stellen: 

  • Wil je dat de foto een bepaald gevoel oproept?
  • Sluit de afbeelding aan op je merkbeleving of bedrijfsactiviteit?
  • Past het beeld bij de visie  van je onderneming?

De foto is passend en van goede kwaliteit, maar hoe vertaal je dit nu naar fotobehang?

Er is in de laatste jaren veel gebeurd met betrekking tot materialen en het printen van fotowanden. Zowel in de kwaliteit van de inkten en printers, als de media waarop de print moet komen. Van behang, hout, aluminium tot aan glas, allemaal materialen waar je een prachtige print op kunt krijgen.

Materialen die de kwaliteit van je foto op je fotobehang versterken

Naast bovengenoemde opties kun je kiezen voor printen op textiel doek. Dit doek heeft aan de zijkanten een pees die in combinatie met een aluminium frame  zelf nog wisselbaar is. Het frame zet je zelf eenvoudig op de wand en daarna druk je het doek in het frame. Dit geeft een superstrak resultaat en door het gebruik van textiel krijgt de wand een warme uitstraling. Een extra voordeel is dat je achter het doek met akoestische materialen kan werken voor ruimtes waar je graag geluid wil laten absorberen.    

Voor een grote wand blijft behang nog steeds de beste oplossing in verhouding tot prijs en andere mogelijkheden. Steeds vaker kiest men voor duurzame materialen en duurzame oplossingen in het printproces.

In de praktijk kies ik voor het zakelijke interieur altijd voor een vinyl met een grijze backing en een pvc toplaag. Hierdoor blijft je behang lang mooi, is deze tevens afwasbaar en goed te onderhouden. Meestal kan dit naadloos in plaats van smalle banen en overlappingen.

De finishing touch voor een beste uitstraling

Als je kiest voor grote fotowanden laat deze dan door deskundige behangers op de wand aanbrengen. Het voorkomt achteraf lelijke plekken en geeft een superstrak resultaat mét garantie.

Ik kan je helpen bij het uitkiezen van de beste foto, bijpassende materialen en hoe het interieur zo aan te passen dat de foto het beste resultaat bereikt. Ook ondersteun ik je bij het uitkiezen van materialen en mijn uitgebreide team van specialisten kunnen er vervolgens voor zorgen dat je foto strak op de muur komt.

Bel mij voor een vrijblijvende afspraak en krijg direct concreet advies over hoe we jouw idee concreet kunnen vertalen naar een spetterend resultaat! 

Martin Groenewege

“Een beeld zegt meer dan 1000 woorden” Deze zin gebruik ik vaak in presentaties of een gesprek. Voor mij is dat namelijk ook echt zo. Beeld kan emotie overbrengen, een heel verhaal vertellen in een enkel plaatje. Beeld heeft mij altijd gefascineerd en is een sterk instrument voor marketing. Ruim 15 jaar geleden heb ik mij gericht op interieur en print en al snel besefte ik dat ik hierin echt alle aspecten van mezelf in kwijt kon. Op het moment dat meerdere ruimtes ingericht worden vanuit de bedrijfsfilosofie kunnen een aantal goed gekozen beelden zorgen dat je gast of bezoeker zich verbonden voelt met je onderneming. Dat moment, het creëren van een verbinding met goed gekozen beelden in een ruimte, dat is waar ik het voor doe. Al in mijn vroege carrière in de grafische wereld, zag ik de kracht van beeld. Beeld is subtiel, maar zet altijd iets in werking. Ik blijf daarin onderzoeken en kijken wat beeld en kleur voor je interieur kunnen betekenen. Als ik ergens binnen kom, kijk ik altijd naar de eerste indruk die een bedrijf oproept. Hoe gastvrij is het ontvangst, krijg ik meteen een goed beeld wat dit bedrijf voor mij kan betekenen? Zijn de beelden passend bij wat dit bedrijf uit wil stralen? Dagelijks zie ik de voorbeelden uit de praktijk en hoor ik de enthousiaste reacties. Het werkt meetbaar: meer en terug kerende bezoekers en gasten in je bedrijf. Benieuwd hoe dit ook bij jouw in het bedrijf kan werken? Ik kom het graag uitleggen.

Martin groenewege

Verras je gasten en creëer een onvergetelijke beleving